اظهارنامه: 1397/09/10
اظهارنامه: 139750140003007500
طبقه بندی بین المللی :
ثبت: 1398/01/31
ثبت: 98399
طبقه بندی بین المللی:
مالک/مالکان: محمد آزادی - مهرداد ذوالفقاری - سعید رضانژاد - محمدحسین حاجی اسمعیلی - دانشگاه دانشگاه سمنان
وضعیت اعتبار: اعتبار دارد
مخترع/مخترعان: محمد آزادی - مهرداد ذوالفقاری - سعید رضانژاد - محمدحسین حاجی اسمعیلی
فایلهای ضمیمه (فقط با اینترنت داخلی):
خلاصه اختراع
در این طرح، یك دستگاه تست خستگی سایشی (فرتینگ) با نوآوری دما بالا به همراه سیال روانكار به دستگاه تست خستگی طراحی و اضافه می شود. فرتینگ به معنی سایش اصطكاكی ارتعاشی است كه در جناح پایین رینگ پیستون خودرو، اجزای موتور توربین، اكسل، كلاهك شاتون و... اتفاق می-افتد. با به كارگیری این آزمون می توانیم به آلیاژ بهینه برای طراحی موارد فوق دست یابیم و به طور تخصصی با رسیدن به آلیاژ مناسب در پیستون، عملكرد موتور را بهبود می دهیم. در این طرح با بررسی مدل های موجود از خستگی سایشی، ایده ساخت دستگاه خستگی سایشی دما بالا با امكانات خاص نظیر شرایط كنترل نرخ سایش و غیره مطرح گردیده است. در طرح حاضر با استفاده از یك رینگ نگهدارنده كه در اطراف نمونه تحت دوران قرار می گیرد، امكان ثابت كردن پدها در دو طرف قطعه آزمون و ایجاد شرایط سایش فراهم خواهد شد. نیرویی كه پدها به نمونه وارد می كند توسط نیروسنج اندازه گیری خواهد شد. این نیرو توسط فنرهایی كه در پشت پد تعبیه شده اند ایجاد خواهد شد. مقدار نیرو با پیچ تنظیمی كه میزان فشردگی فنر را تعیین می كند، كنترل خواهد شد. به منظور ایجاد شرایط روانكاری، روی پدها مسیری ایجاد گردیده كه روغن از آن خارج شده و با نمونه آزمون در تماس خواهد بود. تزریق روانكار به ابتدای این مسیر توسط پمپ هیدرولیكی با قابلیت تنظیم فشار انجام خواهد شد. فشار تزریق روغن می تواند تعیینكننده نرخ سایش و ضریب اصطكاك باشد. در بخش زیرین قطعه ظرفی برای جمع آوری روغنِ ریخته شده از اطراف پدها و نمونه تعبیه شده است. علاوه بر تجهیزات فوق، با استفاده از گرمكن الكتریكی كه در اطراف قطعه آزمون قرار خواهد گرفت، دمای آن در حین آزمون تحت كنترل خواهد بود و شرایط انجام آزمون در دماهای بالا فراهم می گردد. دما قطعه توسط گرمكن بالا می رود و مقدار دمای قطعه توسط تفنگ مادون قرمز قرائت خواهد شد.