عنوان اختراع: سامانه ثبت هوشمند كلیه تخلفات راهنمایی ورانندگی
اظهارنامه: 1390/03/21
اظهارنامه: 390030602
ثبت: 1390/04/28
ثبت: 70703
مالک/مالکان: رسول گذشتی
وضعیت اعتبار: اعتبار ندارد
مخترع/مخترعان: رسول گذشتی
فایلهای ضمیمه (فقط با اینترنت داخلی):
خلاصه اختراع
تمامی برنامه های این دستگاه تحت نرم افزار AVR BASCOM به زبان Basic برنامه نویسی شده است. این سیستم از چهار بخش : كارت خوان شماره یك (سیستم مركزی) ، استارت زن، كارت خوان شماره دو و كارتهای دارای چیپ و حافظه ی هوشمند كه به عنوان گواهی نامه صادر می شود (EEPROM-SLE4428 تشكیل شده است. عملكرد كل سیستم به اینصورت است كه كارت خوان شماره یك به جای سوییچ خودرو بر روی آن نصب می شود. این قسمت كه نقش اصلی را بر عهده دارد سیستم مركزی به شمار می رود. سیستم مركزی با توانایی شناسایی كارت گواهینامه هوشمند دارای دو رمز می باشد كه یكی از آنها مربوط به شماره گواهینامه راننده می باشد كه برای هر شخص منحصر به فرد است و دیگری جهت بالا بردن امنیت سیستم، متعلق به خود دستگاه كارت خوان بوده و پسورد ورودی جهت دستیابی به منوی سیستم می باشد. نحوه كار این سیستم به شكلی است كه ابتدا فرد با وارد كردن گواهی نامه ی خود بر روی سیستم مركزی و شناساندن كارت، استارت خودرو زده خواهد شد. لازم به ذكر است كه یك خودرو تنها با یك گواهی نامه خود فرد قابل رانندگی است و در صورت واگذاری خودرو به افراد دیگر باید ابتدا وارد منوی سیستم مركزی شده و با وارد كردن كد مخصوص گواهی نامه ی كسی كه می خواهد رانندگی كند، گواهی نامه ی او را به سیستم مركزی معرفی كنیم. پس از معرفی، خودرو فقط با گواهی نامه ای كار می كند كه به سیستم مركزی معرفی شده است یعنی استفاده از یك خودرو مخصوص صاحب خودرو است و استفاده اعضای خانواده یا دیگران از خودرو تنها با اجازه ی صاحب خودرو امكان پذیر می باشد. لازم به ذكر است كه ما برای بالا بردن امنیت خودرو جهت جلوگیری از سرقت و سوء استفاده از یك پسورد 4 رقمی برای ورود به منوی سیستم مركزی استفاده كرده ایم كه تنها صاحب خودرو از آن آگاهی خواهد داشت. عملكرد انی كد كه منحصر به فرد و قابل تغییر می باشد به طوری است كه فرد بدون دانستن پسورد ورودی منو نمی تواند به گزینه ی Change code دسترسی یابد و گواهی نامه خود را برای سیستم مركزی معرفی نماید. پس حتما در صورت استفاده از خودرو توسط افراد دیگر، صاحب خودرو باید اجازه دهد در غیر اینصورت رانندگی با آن خودرو امكان پذیر نیست. پس از اینكه گواهی نامه توسط سیستم مركزی تایید شد این دستگاه سیگنالهایی توسط ریموت برای استارت زن ارسال می كند. ما بین دستگاه مركزی و استارت زن از ریموت دیتا استفاده كرده ایم و سیم را حذف نموده ایم تا از امكان روشن كردن خودرو با استفاده از اتصال كوتاه و رانندگی افراد فاقد گواهی نامه به صورت قطعی جلوگیری نمائیم. زمانیكه استارت زن سیگنالها را توسط ریموت دریافت كرده، برق وصل شده و استارت خودرو زده می شود تا موتور روشن شده و برق به اتاقك وصل شود ولی اگر وصل نشد پس از 2 ثانیه مكث دوباره برق وصل شده و استارت زده می شود و این عمل تا زمانی ادامه می یابد كه خودرو روشن شود. ایجاد این بازه های زمانی باری جلوگیری از آسیب رسیدن به پلاتین خودرو می باشد. پس از آنكه خودرو روشن شد و شروع به حركت كرد در حین رانندگی كارت گواهی نامه بر روی دستگاه مركزی قرار دارد و در صورت خارج كردن آن از سیستم مركزی خودرو از كار می افتد. این كار برای این سات كه گواهینامه در تمام طول رانندگی روی دستگاه باقی مانده و تمامی تخلفات مرتكب شده توسط راننده در گواهینامه ثبت و ذخیره شود. نحوه ثبت تخلفات به گونه ای است كه تمامی تخلفات با كدهایی برای سیستم مركزی و ماموران راهنمائی و رانندگی تعریف می شود بعنوان مثال اگر برای عبور از چراغ قرمز كد 22 در نظر گرفته شود و فردی از چراغ قرمز عبور كند ای تخلف در گواهینامه وی با كد 22 ثبت و ذخیره خواهد شد كه این كد معرف عبور از چراغ قرمز است.