عنوان اختراع: دستگاه شمالیاب مغناطیسی هوشمند برای خودرو
اظهارنامه: 1390/04/08
اظهارنامه: 390040243
ثبت: 1390/04/27
ثبت: 70677
مالک/مالکان: دانشگاه تبریز
وضعیت اعتبار: اعتبار ندارد
مخترع/مخترعان: جعفر كیقبادی - خدیجه علی اوغلی فاضلی
فایلهای ضمیمه (فقط با اینترنت داخلی):
خلاصه اختراع
مشكل فنی و راه حل: برخلاف خودروهای هوا - فضائی در خوروهای زمینی سنسورهای شمال یاب با اغتشاشات مغناطیسی بزرگ نرم و سخت تحت تاثیر قرار می گیرند. اغتشاشات نرم به علت مجاورت سنسورهای مغناطیسی با قطعات فولادی بدنه و اجزا خودرو ساختمان های فلزی و غیره تولید می شوند و موجب انحراف راستای بردار میدان مغناطیسی زمین می شوند. در حالی كه اعتشاشات سخت، میدان های مغناطیسی محلی هستند كه بر سنسورهای مغناطیسی تاثیر می گذارند و موجب تغییر شدت میدان زمین اندازه گیری شده در سنسورهای مغناطیسی می شوند. در هر حال این میدان های مزاحم بایستی در سیستم شمال یاب مغناطیسی در نظر گرفته شوند لذا كالیبراسیون بر خط سیستم كامپس برای برآورده شدن اهداف ناوبری خودرو ارایه می شود. با استفاده از این اختراع با كالیبراسیون بر خط سنسورهای مغناطیسی و جبران اثر میدان های مغناطیسی مزاحم با پارامترهای كالیبراسیون جدید، دقت سمت به دست آمده از سیستم كامپس افزایش می یابد. در سیستم كالیبراسیون هوشمند، یك پایگاه دانش فازی برای تصمیم گیری بر مبنای استفاده از اطلاعات دو معیار تشخیص تغییر در سیگنال سنسورها طراحیمی شود روش فازی شناسایی تغییرات و خرابی ها به شكل هوشمندانه همگرایی و تعقیب بهتر پارامترهای كالیبراسیون را فراهم می آورد. ایده اصلی در روش جدید هوشمند كه منحصرا از قوانین فازی اگر آنگاه به دست آمده از دانش خبره می برد تركیب اطلاعات دو معیار تشخیص تغییر و اطلاعات تغییرات آنها به شكل هوشمند است. تا یك سیستم كالیبراسیون كامل ، دقیق و همچنین با قابلیت اطمینان بیشتر تولید شود. زیرا روش فازی علاوه بر اینكه نسبت به تویزها مقاوم است با استفاده همزمان از اطلاعات دو معیار فوق نقص های احتمالی استفاده جداگانه از آنها را هم پوشانی می كند. سیستم شمال یاب شامل سه دستگاه سنسور مغناطیسی از نوع HMC 1022 است كه بایستی مولفه های تصویر بردار میدان مغناطیسی زمین در امتداد محورهای بدنه خودرو را اندازه گیری كنند با توجه به این مساله مهم كه دقت زاویه ی سمت از شمال به دست آمده از كامپس به دقت تعیین پارامترهای كالیبراسیون آن شامل بردار بایاس و ماتریس تبدیل SF(scale factor بستگی پیدا می كند. لذا كالیبراسیون بر خط سیستم كامپس برای برآورده شدن اهداف ناوبری خودرو ضروری است. در این طرح با كالیبراسیون بر خط سنسورهای مغناطیسی و جبران اثر میدان های مغناطیسی مزاحم با پارامترهای كالیبراسیون جدید دقت سمت به دست آمده از سیستم كامپس افزایش می یابد.