عنوان اختراع: سیستم تولید انرژی الكتریكی از تایر خودرو
اظهارنامه: 1393/04/22
اظهارنامه: 139350140003004180
طبقه بندی بین المللی :
ثبت: 1393/12/05
ثبت: 85119
طبقه بندی بین المللی:
مالک/مالکان: پارك علم و فناوری دانشگاه سمنان - آقای نیما امجدی - آقای مسعود قنبری
وضعیت اعتبار: اعتبار ندارد
مخترع/مخترعان: مسعود قنبری - نیما امجدی
فایلهای ضمیمه (فقط با اینترنت داخلی):
خلاصه اختراع
ایده ی مطرح شده تلفیقی از مهندسی برق، مكانیك و متالوژی بوده و راهكاری جدید در زمینه تولید انرژی الكتریكی توسط تایر خودرو است. با مطالعه ی تحقیقات بعمل آمده و مرور پیشرفت های انجام شده در این رابطه، اصلی ترین دلیل عدم موفقیت این نوع روش تولید توان، استفاده از قطعات نامناسب و جایگذاری آنها در محلی نامطلوب به نظر می رسد. در این طرح با انتخاب نمونه ی خاصی از مولد های توان بالای پیزوالكتریك و پیشنهاد موقعیت مناسب برای نصب این قطعات در میان لایه های لاستیك (و نه بیرون و یا داخل آن) بیشینه توان ممكن قابل تولید خواهد بود. هدف از این طرح، تولید انرژی مورد نیاز قطعات كم مصرف الكتریكی و الكترونیكی خودرو های شهری و نظامی است. بدلیل وضعیت و شرایط خودرو، انتقال توان به سهولت امكان پذیر نیست؛ لذا مكانیزم منحصربه فردی بدین منظور طراحی شده است. از انجا كه معیار كلیدی تولید توان در این روش وزن خودرو است با افزایش جرم وسیله ی نقلیه توان بیشتری تولید خواهد شد. در این طرح و بنا به قانون اول ترمودینامیك، سیستم مولد توان، انرژی تولید نمی كند بلكه انرژی را كه از سوخت خودرو حاصل می شود و بصورت انرژی گرمایی و یا به هر شكل ناخواسته ی دیگری هدر می رود به انرژی الكتریكی تبدیل می كند لذا میتوان این سیستم را مبدل توان نامید. تكنیك های فنی و ساختاری دیگری نیز در این ساختار معرفی شده است. با ایزولاسیون قطعات و المان های مجموعه در مقابل دما سعی شده تا از هدر رفت انرژی و كاهش رسانش جلوگیری شود. پیاده سازی این سیستم مزیت های قابل توجهی را برای مجموعه ی خودرو بدنبال خواهد داشت. از مهمترین مزایای این سیستم می توان به افزایش طول عمر باتری خودرو و امكان نصب قطعات الكترونیكی بیشتر بر روی وسیله نقلیه و تغذیه آنها با تبدیل انرژی تلف شده به انرژی مفید اشاره كرد. در حالت نهایی می توان از این مكانیزم به عنوان یك منبع انرژی كمكی مطمئن در خودرو های هیبریدی نامبرد.