عنوان اختراع: سیستم كنترل توربین های گازی
اظهارنامه: 1391/11/23
اظهارنامه: 13915014000309463
ثبت: 1392/01/26
ثبت: 79165
مالک/مالکان: ابوالفضل عباسی
وضعیت اعتبار: اعتبار ندارد
مخترع/مخترعان: اعظم خانی - فرشید بزمی - نگین لقمانی - ابوالفض عباسی - مجتبی اقبال
فایلهای ضمیمه (فقط با اینترنت داخلی):
خلاصه اختراع
قبل از بررسی جزئیات چرخهی طراحی و تكنیك های به كار رفته در طراحی موتور توربوشفت، در ابتدا بهتر است مروری اجمالی بر اصول اولیهی ترومودینامیك انجام گیرد تا در بررسی موتورهای توربین گازی ازآنها استفاده شود. 1-1 تعاریف و فرضیات اولیه آن چه در ادامه خواهد آمد، اطلاعات و دانش اولیهی مورد نیاز برای تحلیل سیستم های پیشرانشی است.در تعریف یك مسئلهی ترمودینامیكی، مرحله ی اول تعیین رهیافت تحلیلی مناسب به كار رفته برای حل مسئله است.در این جا میبایست تفاوت بین \\"سیستم\\" و \\"حجم كنترل\\" را در نظر گرفت.\\"سیستم\\" به عنوان مقداری از چیزی با جرم مشخص و تعیین شده تعریف می شود. این مرز می تواند به صورت ثابت و صُلب یا متحرك باشد كه سیستم را از محیط جدا می كند. در مقابل \\"حجم كنترل\\" به عنوان حجم از پیش تعیین شده ای از فضا تعریف می شود كه مرزهای آن توسط سطوح كنترلی كه رد و بدل جریان آزادانه بین داخل حجم كنترل و محیط انجام می گیرد، محدود می شود. در بیشتر مسائل ترمودینامیكی، به دلیل ساده سازی زیاد، از رهیافت اولی استفاده می شود، در حالی كه در مسائلی كه حركت جریان دخیل است، بیشتر از حجم كنترل استفاده می شود. یكی دیگر از مفاهیم اولیه كه در مسائل ترمودینامیكی می بایست مد نظر قرار گیرد، درك دقیق جملات مربوط به گرما و كار است. گرما (Q)به عنوان شكلی از انرژی كه در مرز دو سیستم با دمای بیشتر بهسمت سیستمی با دمای كمتر منتقل می شود،تعریف می شود. ویژگی منحصر به فرد گرما این است كه تنها بین دو مرز سیستم انتقال می یابد و تا زمانی كه مرزهای سیستم انتقالی صورت نگرفته است نمی توان آن را به عنوان خصوصیتی از سیستم محاسبه كرد. كار(W) از لحاظ این كه مقداری تعاملی است، بسیار مشابه گرما است. كار را می توان به عنوان آن چه یك سیستم انجام می دهد و تنها اثر آن افزایش وزن است،تعریف كرد. بنا به قرداد، كارانجام شده توسط سیستم را مثبت و كارانجام شده روی سیستم را منفی در نظر می گیریم.